Konsep Asas Teknologi Maklumat

>> Selasa, 19 Mei 2009

Hari ini saja je nak tulis tentang konsep asas IT.

Cuba cari perbezaan perkara berikut

1. Hacker VS Cracker
2. Klon VS Branded
3. CPU VS Unit System
4. Terminal Vs Komputer
5. Sistem Terbuka VS Sistem Sumber Terbuka
6. Multi Tugas VS Multi Pengguna

Ramai yang tidak dapat membezakan perkara di atas. Ada yang menganggapnya serupa sahaja. Sebagai contoh Hacker dan Cracker. Ramai orang menganggap Hacker seorang yang jahat atau penjenayah komputer. Ini adalah salah. Hacker ( Penakik) adalah seorang yang bertanggung jawab. Dia merupakan seorang pakar komputer. Linus Trovalds merupakan seorang hacker yang berjaya menghasilkan Linux. Cracker ialah penggodam. Seorang penjenayah komputer. Mereka bukanlah pakar, tetapi melakukan perkara itu untuk berseronok dengan niat jahat. Justeru, Biar jadi hacker, jangan jadi cracker.

Klon? Apakah komputer klon. Apakah pula komputer yang bukan klon. Ramai yang berkata komputer seperti Acer,HP dan lain-lain yang popular adalah BUKAN KLON. Ini salah sebenarnya. ACER, HP merupakan komputer klon. Tetapi ianya berjenama (Branded).
Jadi apakah komputer bukan klon.
Komputer bukan klon ialah IBM. Yang lainnya klon. Kenapa...carilah jawapan sendiri.

CPU Vs System Unit

Apabila disebut CPU ramai yang membayangkan beratnya ia,terpaksa memikulnya jika rosak. Sebenarnya ianya bukanlahh CPU tetapi Unit Sistem. CPU letaknya dalam Unit Sistem pada Papan Induk. Saiz CPU sebesar ibu jari sahaja ( Tengok orang juga, kadang-kadang ibu jarinya besar).



Di atas inilah system unit



Inilah gambar CPU ( Central Processing Unit ) - Sistem Pemprosesan Pusat. Kecil je. Tak perlu pikul.

0 ulasan:

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP